program wychowawczy szkoły 2009/2010
PROGRAM WYCHOWAWCZY
ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH
W SUCHANIU
I Misja szkoły.
Zespół Szkół Publicznych w Suchaniu realizując funkcje dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą będzie dążyć do wprowadzenia swych wychowanków w różnorodne dziedziny życia i nauki, a także zapewni możliwość atrakcyjnego spędzania wolnego czasu i rozrywki.
Program wychowawczy naszej szkoły zawiera takie cele i zadania, które pomogą nam wychować
człowieka wrażliwego, odpowiedzialnego za siebie i innych, szanującego godność własną i cudzą, umiejącego poradzić sobie w codziennych sytuacjach oraz takiego, któremu bliski będzie region i Ojczyzna. Podejmując trud wychowania, będziemy aktywnie współpracować ze środowiskiem rodzinnym ucznia oraz innymi instytucjami wspomagającymi proces wychowawczy, gdyż tylko wspólne działanie może przynieść zamierzone efekty.
Biorąc pod uwagę zadania stojące przed szkołą w procesie dydaktycznym, wychowawczym i opiekuńczym, nasza szkoła będzie realizowała następujące cele:
1. Kształtowanie postaw:
a) etyczno – moralnych
b) patriotycznych i obywatelskich
c) tolerancji
2. Inspirowanie uczniów do twórczej aktywności i rozwijanie zainteresowań.
3. Motywowanie uczniów do osiągania lepszych wyników w nauce i sporcie.
4. Propagowanie zdrowego stylu życia w myśl hasła: " W zdrowym ciele - zdrowy duch".
5. Przestrzegania zasad kultury osobistej i kultury języka.
II Wizja szkoły.
Pragniemy, aby nasza szkoła była postrzegana w środowisku lokalnym jako instytucja dobra, przyjazna i życzliwa uczniom, zapewniającą im wszechstronny rozwój. Będziemy się starać, aby podejmowane przez nas zadania rozwijały w uczniach dociekliwość poznawczą ukierunkowaną na poszukiwanie w świecie dobra, prawdy i piękna. Chcemy także budzić w nich wrażliwość moralną i szacunek dla wspólnego dobra.
Badając i analizując możliwości ucznia oraz jego potrzeby, dołożymy wszelkich starań, aby mógł on wykazać się tym, co lubi i robi najlepiej. W planowaniu pracy szkoły będziemy uwzględniać opinie rodziców i uczniów oraz ich oczekiwania.
III Model nauczyciela.
Nauczyciel to człowiek, który wywiera ogromny wpływ na osobowość ucznia, więc powinien być wykształcony i odznaczać się następującymi cechami:
- asertywność,
- komunikatywność,
- wytrwałość i cierpliwość,
- odpowiedzialność,
- zdolność rozpoznawania indywidualnych różnic miedzy uczniami,
- wyrozumiałość,
- stanowczość i konsekwencja,
- sumienność i obowiązkowość,
- dążność do ustawicznego kształcenia się;
Nauczyciel w swojej pracy wychowawczej towarzyszy uczniowi i pomaga mu:
a) rozbudzić w sobie potrzebę wszechstronnego rozwoju osobowego,
b) rozwijać w sobie dążenie do poszukiwania i poznawania w świecie dobra, prawdy i piękna,
c) przygotować się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej,
d) rozpoznawać wartości moralne;
Poza tym nauczyciel :
- inspiruje uczniów do działań twórczych,
- ukazuje uczniom zagrożenia istniejące we współczesnym świecie (alkohol, nikotynizm,
narkotyki, AIDS)
- współpracuje ze środowiskiem rodzinnym uczniów,
- rozwija w uczniach wrażliwość na piękno przyrody i budzi w nich poczucie
odpowiedzialności za nią,
- integruje zespół klasowy poprzez podejmowanie określonych działań opiekuńczo-
wychowawczych, np. organizowanie uroczystości klasowych czy wycieczek,
- otacza opieką uczniów mających problemy z nauką oraz zachowaniem,
- rozwija w uczniach poczucie odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz rówieśników,
- systematycznie podnosi swoją wiedzę z zakresu psychologii, dydaktyki oraz socjoterapii.
IV Model absolwenta.
Absolwent Zespołu Szkół Publicznych w Suchaniu oprócz wiedzy z poszczególnych przedmiotów, powinien być wyposażony w umiejętności zawarte w trzech obszarach: społecznym, naukowym i kulturowym.
W sferze społecznej uczeń powinien:
- czuć się członkiem społeczności lokalnej, regionalnej, obywatelem Polski, Europejczykiem,
- brać czynny udział w tworzeniu życia kulturalnego szkoły i środowiska lokalnego,
- rozumieć pojęcie patriotyzmu i być odpowiedzialnym za swoją Małą Ojczyznę oraz Polskę,
- znać podstawowe zasady moralne, odróżniać dobro od zła,
- interesować się przeszłością i teraźniejszością gminy, powiatu , województwa, kraju,
- interesować się historią i geografią Europy oraz świata;
W sferze naukowej uczeń powinien:
- przyswoić określony zasób wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyk,
- zdobyć umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów,
- czytać ze zrozumieniem, wykorzystywać i refleksyjnie przetwarzać teksty, w tym teksty kultury,
- wykorzystywać narzędzia matematyki w życiu codziennym oraz formułować sądy oparte na rozumowaniu matematycznym,
- wykorzystywać wiedzę o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa,
- komunikować się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno w mowie, jak i w piśmie,
- sprawnie posługiwać się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,
- wyszukiwać, selekcjonować i krytycznie analizować informacje,
- rozpatrywać własne potrzeby edukacyjne oraz uczenia się,
- pracować zespołowo.
W sferze kultury uczeń powinien:
- uczestniczyć w różnych formach kultury,
- wyrażać własne przeżycia wynikające z kontaktu ze sztuką,
- wykazać chęć poznawania ojczystego kraju i jego tradycji,
- znać podstawowe zasady savoir - vivre i zachowywać się kulturalnie.
Ponadto uczeń kończący naszą szkołę powinien być sprawny fizycznie, propagować sport na terenie swojej miejscowości i gminy. Dzięki zdobytej wiedzy powinien umieć sprawnie obsługiwać komputer i porozumiewać się w języku obcym.
V Naczelny cel wychowawczy.
Wychowanie dzieci należy przede wszystkim do rodziców, a szkoła stanowi w tym względzie istotne wsparcie. Działaniem nauczycieli w pracy wychowawczej jest wspieranie rodziców w wychowaniu, mającym na celu znalezienie swojego miejsca w społeczeństwie i aktywne uczestnictwo w jego życiu oraz rozbudzenie dociekliwości poznawczej prowadzącej do osiągnięcia własnych celów raz rozwoju osobowego. Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
VI Zadania szkoły.
Zadaniem szkoły jest:
1) Działanie mające na celu:
a. stworzenie przyjaznej atmosfery
b. uczenie umiejętności współpracy i współodpowiedzialności w grupach rówieśniczych oraz w stosunkach z dorosłymi
c. zapewnienie warunków zdrowego rozwoju psychofizycznego.
2) Przestrzeganie praw człowieka, dziecka, ucznia.
3) Kształtowanie postaw patriotycznych.
4) Wspieranie uczniów w:
a. budowaniu własnego systemu wartości,
b. podejmowaniu aktywności poznawczej i twórczej,
c. kierowaniu własnym rozwojem.
VII Zadania nauczyciela
Zadaniem nauczyciela wychowującego jest:
1. Budowanie własnego autorytetu poprzez sprawiedliwość, obowiązkowość, konsekwencję i stanowczość w działaniu.
2. Tworzenie klimatu wzajemnego zaufania, współpracy i dialogu między wychowawcą a uczniami.
3. Szanowanie godności ucznia.
4. Dbałość o właściwą postawę etyczną, poprzez tworzenie systemu pożądanych wzorców i wartości w oparciu o uniwersalne normy moralne.
5. Współdziałanie z domem rodzinnym ucznia w celu rozpoznania potrzeb wychowanków i ich rodziców.
6. Troska o zdrowie i bezpieczeństwo młodzieży.
7. Udoskonalanie umiejętności formułowania własnych poglądów i ich prezentacja we właściwy
sposób.
8. Dążenie do zapewnienia wychowankom wszechstronnego rozwoju przez wspólna naukę,
uczestnictwo w życiu kulturalnym i wybór właściwych form spędzania wolnego czasu.
9. Kształtowanie umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie rówieśniczej.
10. Doskonalenie umiejętności planowania, organizowania i oceniania wykonanej pracy, w celu lepszego przygotowania do samodzielnego życia.
11. Mobilizowanie uczniów do podejmowania zadań dla wspólnego dobra; w grupie, szkole,
środowisku, kraju.
12. Przygotować uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym.
VIII. Metody pracy wychowawczej.
1. Wycieczki tematyczne, turystyczno-krajoznawcze, programowe.
2. Uroczystości szkolne, imprezy okolicznościowe, happeningi.
3. Korzystanie z mediów.
4. Prace projektowe.
5. Literacka, artystyczna i plastyczna twórczość uczniów.
6. Korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej.
IX HARMONOGRAM DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH W ZSP W SUCHANIU
I |
II |
III |
IV |
V |
VI |
VII |
VIII |
Lp |
Projektowane działania. Treść zadania |
Cele szczegółowe |
Zadania i sposoby realizacji |
Termin realizacji |
Wykonawca działań |
Osoby odpowie- dzialne |
Kryteria sukcesu. |
1. |
Zapoznanie uczniów i rodziców z dokumentacją regulującą życie szkoły |
Świadome uczestnictwo uczniów i rodziców w procesie wychowawczym szkoły. |
Omówienie z rodzicami i uczniami obowiązujących dokumentów regulujących życie szkoły. |
Wrzesień |
Nauczyciele, rodzice |
Wychowawca |
Uczniowie i rodzice znają przepisy prawa wewnątrzszkolnego regulujące życie szkoły. |
2. |
Rozpoznanie środowiska rodzinnego uczniów i ich potrzeb. Współpraca z pedagogiem. |
Określenie potrzeb ucznia i form pomocy. |
Indywidualne rozmowy z uczniami i rodzicami. Współpraca z pedagogiem. |
Wrzesień, cały okres edukacji |
Wychowawca, pedagog, OPS |
Wychowawca, pedagog, rodzice |
Uczniowie i rodzice otrzymują wsparcie stosowne do ich potrzeb. |
3. |
Integracja zespołu klasowego. |
Uświadomienie uczniom swoich mocnych i słabych stron, kształtowanie umiejętności współistnienia w grupie. |
Zajęcia integracyjne. Organizacja i udział w uroczystościach szkolnych i klasowych. Praca w SU. |
Wrzesień, cały okres edukacji |
Wychowawca |
Wychowawca |
Integracja zespołu klasowego. Zaangażowanie w życie szkoły i klasy. Wzajemna pomoc i zrozumienie członków grupy. |
4. |
Tworzenie zespołów i grup zadaniowych na poziomie klasy i szkoły oraz opracowanie harmonogramu ich działań. |
Kształtowanie umiejętności pracy w grupie, odpowiedzialności za powierzone i wykonywane zadania. |
Wybór samorządu klasowego |
Wrzesień |
Wychowawca |
Liderzy zespołów, wychowawcy, uczniowie |
Uczniowie potrafią współpracować w grupie. Świadomie wypełniają przyjęte obowiązki. |
5. |
Uczenie samorządności, poczucia odpowiedzialności za zespół oraz konsekwencji w działaniach i poszanowania mienia swojego, kolegów i szkoły. |
Realizacja założeń przyjętych w WSO. Ponoszenie odpowiedzialności materialnej za zniszczony sprzęt. |
Sposoby rozliczania działań uczniów zgodnie z WSO. Regularna kontrola frekwencji. Ocena pracy dyżurnych. |
Wrzesień, cały okres edukacji |
Wszyscy nauczyciele, wychowawcy, pracownicy szkoły, uczniowie |
Wychowawcy, uczniowie, pedagog szkolny |
Pozytywna opinia o zachowaniu ucznia (samoocena, ocena klasy i zespołu nauczycieli). Systematyczne zmniejszanie liczby uwag negatywnych. |
6. |
Przygotowanie uczniów do samodzielnego życia. |
Umiejętność bycia asertywnym, obrony swoich praw przy zachowaniu zasad kultury osobistej. Radzenie sobie ze stresem. |
Warsztaty, ćwiczenia dotyczące technik aktywnego słuchania i koncentracji. Treningi wskazujące sposoby radzenia sobie ze stresem. Stosowanie technik sprzyjających budowaniu atmosfery zaufania. |
Cały okres edukacji |
Wychowawcy, rodzice, nauczyciele |
Wychowawcy, rodzice, nauczyciele, uczniowie |
Uczniowie posiadają umiejętność aktywnego słuchania, bycia asertywnym i radzenia sobie ze stresem. Znają i stosują zasady poprawnej komunikacji. |
7. |
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych. |
Respektowanie praw innych. Wyrażanie opinii i formułowanie sądów w sposób taktowny. |
Zajęcia doskonalące techniki dyskutowania, wyrażania sadów i opinii. Propagowanie pozytywnych wartości przez postawę nauczyciela. Pogadanki nt. zachowania. |
Cały okres edukacji |
Wychowawcy, rodzice, nauczyciele |
Wychowawcy, rodzice, nauczyciele, uczniowie |
Uczniowie, nauczyciele i rodzice rozwiązują w taktowny sposób powstałe konflikty. Szanują odmienne poglądy, udzielają pomocy, reagują na niewłaściwe zachowania. |
8. |
Poznawanie reguł zachowania w różnych sytuacjach i miejscach |
Tworzenie zbioru norm kulturalnego postępowania oraz wzorców zachowań w szkole i miejscach publicznych. Kształtowanie umiejętności doboru stroju i zachowania adekwatnego do okoliczności. |
Propagowanie właściwych postaw i zachowań. Ocena zachowania własnego i innych. Dyskusje, autoprezentacja. Wyróżnianie właściwych zachowań (zgodnie z WSO). |
Cały okres edukacji |
Wychowawcy, rodzice, nauczyciele |
Wychowawcy, rodzice |
Uczniowie posiadają umiejętność kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych, umiejętność doboru stroju, uczesania stosownie do okoliczności. |
9. |
Propagowanie reguł zachowania w różnych sytuacjach i miejscach. |
Przestrzeganie higieny osobistej i higieny pracy. Propagowanie aktywnego i bezpiecznego wypoczynku. |
Preferowanie zdrowego stylu życia. Pogadanki nt. rozsądnej diety, higieny okresu dojrzewania. Prezentacja interesujących form spędzania wolnego czasu. |
Cały okres edukacji |
Wychowawcy, rodzice, nauczyciele |
Wychowawcy, rodzice |
Uczniowie znają wartość aktywnego wypoczynku. Dbają o własne ciało, miejsce pracy i wypoczynku. |
10. |
Przygotowanie i przeprowadzanie działań wspomagających rozwój uzdolnień i talentów. |
Rozwijanie zainteresowań poprzez wspieranie motywacji wewnętrznej. Poznawanie technik zapamiętywania i uczenia się. Organizowanie warsztatu pracy. |
Prezentacja zainteresowań i osiągnięć uczniów. Stosowanie technik wspomagających proces zapamiętywania i uczenia się. Wymiana doświadczeń. |
Cały okres edukacji |
Wychowawcy, rodzice, nauczyciele, uczniowie |
Wychowawcy, rodzice, nauczyciele, uczniowie |
Uczniowie potrafią dokonywać adekwatnej oceny własnych uzdolnień i osiągnięć. Wykorzystują zdobyta wiedzę w praktyce. |
11. |
Kształtowanie postaw tolerancji. Poznawanie odmiennych tradycji, współuczestniczenie w kulturze regionalnej, narodowej i europejskiej. Znajomość i poszanowanie polskiej tradycji. |
Poznawanie religii, tradycji, zwyczajów innych narodów. Wyrabianie troskliwego stosunku do pamiątek kultury i przyrody. |
Zdobywanie wiadomości o tradycjach, kulturze i religii innych narodów, przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji (m. in. uroczystości szkolne) |
Cały okres edukacji Wg harmonogramu uroczystości szkolnych |
Wychowawcy, rodzice, nauczyciele |
Wychowawcy, rodzice, nauczyciele, grupy zadaniowe |
Uczniowie, rodzice i nauczyciele rozumieją i szanują inne postawy, poglądy, wierzenia i obrzędy. |
12. |
Rozumienie konieczności ochrony środowiska i dbałości o jego utrzymanie. |
Kształtowanie aktywnych postaw w działaniach na rzecz środowiska. Zrozumienie konieczności zachowań ekologicznych. Poznawanie piękna przyrody w regionie i umiejętności docenienia go. |
Zaangażowanie w problematyką ekologiczną- projekty, uczestnictwo w akcji „Sprzątanie świata”, pielęgnacja roślin w klasie i w szkole. |
Cały okres edukacji |
Wychowawcy, rodzice, nauczyciele |
Wychowawcy, rodzice, nauczyciele, uczniowie |
Uczniowie znają problemy ochrony środowiska, rozumieją wpływ środowiska na życie człowieka. |
13. |
Kształtowanie postaw patriotycznych |
Uczenie szacunku dla symboli narodowych, państwowych i religijnych. Poznawanie historii, kultury i tradycji swojego regionu. |
Uczestnictwo w obchodach świąt narodowych, państwowych i religijnych. Odwiedzanie miejsc pamięci, muzeów i wystaw. |
Cały okres edukacji |
Wychowawcy, rodzice, nauczyciele |
Wychowawcy, rodzice, nauczyciele, grupy zadaniowe |
Uczniowie rozumieją pojęcia: patriotyzm, honor, Ojczyzna. Godnie zachowują się w czasie uroczystości. Znają bohaterów narodowych i ich wkład w rozwój społeczeństwa. |
14. |
Rozumienie potrzeby i umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji. |
Poznawanie różnych źródeł informacji. Kształtowanie umiejętności krytycznego podejścia do źródła. |
Praca z komputerem, encyklopedią, słownikami, rocznikami statystycznymi, analiza tekstów źródłowych. Zapoznanie z zasadami korzystania z biblioteki. |
Cały okres edukacji |
Nauczyciele, rodzice |
Nauczyciele, rodzice, uczniowie |
Uczniowie potrafią sprawnie korzystać z różnych źródeł informacji. Dostrzegają potrzebę i umieją selekcjonować informacje. |
15. |
Współpraca z rodzicami w pokonywaniu trudności związanych z okresem dojrzewania wychowanków. |
Próby rozwiązywania problemów dojrzewania. Podejmowanie rozmów nt. koleżeństwa, przyjaźni, miłości. Przełamywanie tematów tabu. |
Czynny udział w zajęciach wychowania do życia w rodzinie, spotkania z pedagogiem, pielęgniarką. |
Cały okres edukacji |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog, pielęgniarka, rodzice |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog, pielęgniarka rodzice |
Rodzice i uczniowie posiadają umiejętność okazywania uczuć oraz prowadzenia kulturalnej i rzeczowej dyskusji na każdy temat. |
16. |
Poznawanie współczesnych zagrożeń związanych z paleniem papierosów, alkoholem, narkotykami. |
Poznawanie powodów sięgania po używki oraz argumentów przeciw braniu narkotyków, paleniu papierosów i piciu alkoholu. Poznawanie skutków oddziaływanie używek na organizm i życie osobiste człowieka. |
Zdobywanie wiedzy o szkodliwości narkotyków, papierosów. Nauka asertywności w czasie zajęć wychowawczych |
Cały okres edukacji |
Wychowawcy, pedagog, rodzice |
Wychowawcy, pedagog, rodzice |
Dostrzeganie przez uczniów negatywnych skutków stosowania używek. |
17. |
Uświadomienie przez uczniów celów ich dążeń i planów na przyszłość. |
Poznawanie siebie, swoich zainteresowań. Podejmowanie problematyki wyboru zawodu. Uświadomienie potrzeb i celów działania. |
Gromadzenie informacji o ludziach godnych naśladowania (autorytety). Spotkania i konsultacje z pedagogiem. |
Cały okres edukacji |
Wychowawcy, rodzice, uczniowie, pedagog |
Wychowawcy, rodzice, uczniowie, pedagog |
Uczniowie dążą do postawionych przed nimi celów, Świadomie wybierają ścieżkę dalszej edukacji. |
18. |
Wspieranie ucznia w poszukiwaniu pozytywnych wartości. |
Umiejętność rozróżniania dobra i zła oraz właściwego reagowania na zło. Poszanowanie innych, akceptacja i tolerancja dla ich odmienności. |
Przekazywanie pozytywnych wartości przez własną postawę nauczyciela – wychowawcy. Organizacja imprez okolicznościowych. Udział w akcjach charytatywnych. |
Cały okres edukacji |
Wychowawcy, rodzice, uczniowie |
Wychowawcy, rodzice, nauczyciele, grupy zadaniowe |
Uczniowie przyjmują postawy odpowiedzialności za przyjęte obowiązki. Stosują w codziennych działaniach pozytywne wzorce. |
19. |
Angażowanie rodziców w życie szkoły. |
Aktywny udział rodziców w zebraniach, wycieczkach, uroczystościach klasowych i szkolnych. Realizowanie wspólnie z rodzicami, w ramach przyjętego jednolitego frontu, działań mających na celu uzyskanie jak najlepszych wyników w pracy opiekuńczo-wychowawczej. |
Zebrania informacyjne i pedagogizacja rodziców, wspólne wyjścia, wycieczki. Przeprowadzanie rozmów z rodzicami na temat życia szkoły i problemów pedagogiczno-psychologicznych ich dzieci. Konsultacje. |
Cały okres edukacji |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog, rodzice |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog, rodzice |
Utrzymywanie dobrego, systematycznego kontaktu nauczycieli, rodziców i uczniów. Zaangażowanie rodziców w organizowanie życia szkoły. Zauważanie potrzeb dzieci i ich problemów, satysfakcja z każdego sukcesu dziecka. |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Małgorzata Konopka | 23-10-2009 14:26 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Małgorzata Konopka | 23-10-2009 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 23-10-2009 14:26 |